søndag 29. juni 2008

Det gror i hagen

Idag kommen en liten oppdatering av hagen som nå står i full blomst. Det er så man nesten hører at det gror - og man kan se ugresset - det gror det også :-( Her er et lite utsnitt av bedet jeg har foran hele huset. Viser også noen nærbilder av noen av blomstene i bedet. Jeg er ikke så flink til å huske navnet på de forskjellige, for meg er det viktigste at de er pene og at de lukter godt :-)

Denne husker jeg imidlertid navnet på - det er en buskrose/klatrerose og heter Westerland. Den er absolutt helt nydelig. Knopppene er gule med svak orange skjær - noe blomstene også er når de kommer ut, men så skifter de farge til lysere gul med rosa kanter.
Denne tror jeg heter Dronning Margrethe....
... og denne har jeg ikke peiling på hva heter - men nydelig er den.Så til slutt - blomkarsen - som jeg plantet i slutten av februar - sendte den på "ferie" i pappa's drivhus og fikk den tilbake med blomsterknopper...
Det var en ting jeg ønsket meg spesielt til 40-års dagen min og det var et morelltre med skikkelige røde kjøttmoreller - og det fikk jeg. Da jeg fikk det overlevert var det KNYTT PÅ moreller som smakte fortreffelig - så nå er det min tur til å sørge for at treet vokser og at morellene blir like gode som de som "hang på" (ikke sjekk all kløveren i gresset - har hatt gressklipperen på reparasjon i 6 uker nå, så da blir det ikke klippet så veldig ofte :-( Håper vi får den tilbake til uka....
Under bladene til månedsjordbærene lurer små søte jordbær. Guttane går og høster hele sommeren og til langt ut på høsten. Dette er virkelig en herlig plante for dem som har små. De storkoser seg!!! Her ser dere ett som ER HØSTET og ett som er KLAR FOR INNHØSTING.
Agurkplanta har stått litt på stedet hvil etter at varmen har uteblitt de siste ukene. Jeg har allerede høstet 2 agurker, mens dette er den største at de som nå henger på. Den er vel ikke mer enn ca 25 cm lang, men begynner nå å bli passe tykk.
Igår sammenlignet jeg smaken med en agurkplante (sådd av samme frø) men som har stått i drivhus, mot dem jeg selv har på terassen i sol og vind. Smaken var utrolig forskjellig!!! Den som hadde stått på "friland" var MYE søtere enn den som hadde vokst i drivhuset.
Takk for at du titter idag også - men det hadde vært veldig hyggelig om du la igjen en liten kommentar, slik at jeg kan sjekke ut din evt. blogg. Dersom du ikke har blogg, må du registrere en blogg-konto (gratis) for å få skrevet kommentaren din.

2 kommentarer:

Elisabeth sa...

Så masse vakkert du har i hagen din, Heidelberg klatrer på min vegg også. Og Westerland var min pappas ynglingsrose.
Jeg lo litt da jeg så at du også hadde fått morelltre til din 40 års dag, da er vi to som fikk det. Jeg ønsker meg alltid ting til å grave ned på mine fødselsdag, det har blitt endel festelige gaver ut av det :)
Ha en fortsatt fin sommerdag videre .

Maya sa...

Åhhh så mange nydelige blomster du hadde i hagen! :)

Tusen takk for koselig hilsen i bloggen min :)

Klem fra Maya