søndag 27. juni 2010

St. hans feiring med noe attåt

Først må jeg bare beklage at det er SÅ LENGE siden jeg blogget sist. Ikke har jeg noe å skylde på heller, masse bilder er tatt og ligger her, men har altså ikke fått blogget allikevel. Her kommer imidlertiden en liten stemningsrapport fra St.hans aften. Siden den iår var på en onsdag, og med påfølgende arbeidsdag, ble det ikke en feiring ut i de små timer. Været viste seg fra sin beste side her på Nøtterøy, men temperaturen minnet ikke så mye om midtsommer! 14,5 grad var det da vi kom tilbake til bilen kl. 2130. Vi hadde kledd oss etter været - med jakker og bukser.

Siden jeg hadde vært på jobb synes jeg det var helt geneialt å komme til ferdigdekket bord hos gode venner. Nydelig grillmat + dessert smakte for både liten og stor. Selv om Inge var litt skeptisk helt til han hadde smakt på maten - da gikk det ned på høykant og han alene tror jeg spise en kurv med jordbær med sukker på til dessert. Deretter gikk turen vider til en liten rundtur rundt Nøtterøy.

Båten ble fylt opp og vi satte igang med friskt mot. Kjempeblide barn/ungdommer - som Marte her...


På vei inn mot Tønsberg brygge er det helt lov og sitte foran - og de var ikke sene om å komme seg opp da farten ble senket.



Selve brygga så faktisk ganske så rolig ut, det var masse ledige plasser på uteservering - noe som vel tyder på at man fant andre plasser og feire dagen. Flott er jo brygga uansett - med eller uten folk og båter.

Og slottsfjellet viste seg også fra sin beste slde på denne nydelige dagen. Se de flotte florlette skyene!


Obligatorisk - uansett hvor mye mann har spist AKKURAT, er en is hvis man er innom for å fylle drivstoff. Minstemann Atle med sine 4 år får ikke lov til å sitte oppe med de andre ennå, men han har det helt fint på toppen av trappa :)

Alene var vi ikke denne dagen. St.hans må være den dagen som det er flest på vannet tror jeg. Her er det ikke lenger masse åpen plass, det er båter overalt. Når man kommer inn i smale sund som her i Årøysundet - da blir det å kjøre i KØ på vannet :-O

Disse små synes kanskje at det ble litt vel fullt!
Det var flest motorbåter som putret rundt - få med dårlig tid denne dagen, men noen seilbåter var også og se. Flott vind til å seile (tror jeg - jeg har aldri forsøkt), i alle fall så hadde denne båten vind i seilet.


Nøtterøy og Tjøme er jo sommerøyene, og mange har sine feriesteder her. Hva gjør vi når vi skal ha ferie, jo vi reiser vekk fra denne perlen! I år har vi imidlertid planlagt en "hjemmeferie" med småturer her hjemmefra. Vi skal forsøke å bruke det vi har i nærområdet. Jeg forstår imidlertid de som vil hit - i alle fall de som har en perle som denne - en egen liten øy...

... eller denne sjarmerende hytta i Vrengensundet. Legg merke til hvor skjevt taket og hele huset er. Dette er akkurat en slik hytte jeg bare kan drømme om. Sjarm i bøtter og spann med en perfekt plassering ned til sjøen.

Litt kaldt ble de uansett hvor mange klær man hadde på, og da er det godt med noen fleespledd liggende i båten. Smilet forsvant allikevel ikke...


... på disse to jentene.

Da vi nærmet oss brygga igjen var det så smått kommet fyr på noen små bål, men ingen å ta noe bilde av. En flott tur, hyggelig selskap og kjempefornøyde barn og voksne.

I drivhust mitt er det fremdeles full fart. Masse vann og gødsel går med hver dag. Kjipt var det da jeg for 1 1/2 uke siden pluselig oppdaget spinnmidd på en av agurkplantene. Alt som kunne flyttes ut ble flyttet, og agurkplantene + paprika og annet ble sprøytet. Den ene agurkplanta var imidlertid så full at den ikke kom seg igjen (i alle fall hadde ikke jeg tid til å vente på det), så den gikk ut denne helgen og en ny (satt stikling her tidligere i våres), har fått denne plassen. Den er nå ca 75 cm høy og har sin første lille agurk på 3 cm.

Dette bildet fra drivhuset viser imidlertid at det er full fart der inne.

Og før jeg fjernet den syke planten, så det slikt ut - agurkene hang tett i tett. 51 er høstet så langt.


Jeg avslutter dette innlegget med den ene sorten av Georgine som jeg har vist tidligere, nå er den i full blomst. Den er over 1 meter høy, og har nå flere nydelige fullt utsprugne blomster. De er som runde baller når de er helt ute. SÅ FLOTTE! Jeg gleder meg til de andre to typene jeg har satt også kommer i blomst, men de viser ikke tegn til det ennå.
Da er det bare 4 dager igjen på jobb før jeg går i feriemodus - og jeg gleder meg SÅ MYE til deilige avslappende dager sammen med gutta mine.

1 kommentar:

Pia sa...

Flotte bilder fra St.Hans! Håper dere får en flott ferie!