søndag 4. juli 2010

Full blomstring og nytt bed

Endelig har jeg fått anlagt et bed rundt det japanske kirsebærtreet mitt. Rose og klematis ble kjøpt inn for 2-3 uker siden, men har ikke kommet i jorden før nå. Jeg har imidlertid stelt pent med dem i pottene da. Fredag startet ferien for min del, og med godværet kom også "gravelysten". Plen ble gravd opp, kantstein lagt rund og klatrerosen "Rosenlesli" ble satt sammen med Klematisen "Miss Bateman".




Slik ser bedet ut litt på avstand - jeg er bare så fornøyd og gleder meg til rosen og klematisen klatrer oppover i treet. Neste år vil de forhåpentligvis ta over ganske raskt etter at "kirsebærblomstringen" er avsluttet og blomstre resten av sommeren :)




Den først rosen er nå også kommet og - og jeg var jo litt spent på fargen. Først hadde jeg tenkt meg en helt lys rosa rose, men valget falt på denne - og jeg er bare så fornøyd.



Noen sommerblomster har også fått plass - litt spinkle (stod i en potte hvor de ikke likte seg), men med ny jord og gjødsel regner jeg med at de vil skyte fart. Denne sår jeg hvert år både i rosa og hvit - synes de er så nydelige.

Siden vi holder på å male huset i år, har klematisen ikke fått lov til å klatre oppover veggen. Den får dermed holde bladliljen med selskap. Jeg regner med at det blir et flott syn når den begynner å blomstre :)



Min andre klematis "klatrer" rund på bakken ....


Jeg har også fått hengt opp noen flere urner på terrassen i år, og er spent på hvordan de vil ta seg ut når de blomstrer for fullt. Her er det hengelobelia og erteblomster...


... og i denne er det erteblomster og blomkarse (litt kræsj med farger - men blir spennde og se resultatet).


Slik ser det ut nede fra hagen.Her kan dere også se de over 1 meter høye georginene som jeg har lagt ut bilder av tidligere - de titter over kanten :)


Noen stiklinger av tårer ble også innkjøpt til 10 kr stykke da drivhuset ble startet i våre. De er nå store flotte planter. Alle ble toppet og stiklinger ble satt - som alle nå er små nye planter.

Siden dette var stiklinger hadde jeg ikke peiling på hvilke farger de var - men er bare SÅ FORNØYD! Spesielt med denne første i rosa, hvit og grønnt *smelt


... men denne er da heller ikke å forakte :)

Inne på forumet Din Hobby byttet jeg til meg frø i våres, her er månedsjordbærene plantet.



Og denne nydelig Atlasblomma. Den er litt spe i grenene men "ligger" som små tuster på bakken eller henger over kanten på pottene. Nydelig!


Rosen blomstrer også for fullt nå. Det var kun en som tok kvelden etter den kalde og lange vinteren her i hagen min. Når det gjelder navn på roser er jeg ikke så nøye på det, så her kommer bare noen bilder av noen av dem som har sin plass her hos meg.

Westerland - er jeg imidltertid kjemepglad i ...


... og jeg tror dette er en Dronning....



Blå blomster er det alt for lite av - det er jo bare så nydelig som disse karpatklokkene...


... og denne lavendelen - som jo også lukter nydelig!


Til slutt kommer et bilde av dagens fangst fra drivhuset :) NAM!



2 kommentarer:

Irene sa...

så moro!Du har virkelig dreisen på plantene i år :-)
Månedsjordbærene mine som jeg sådde og planta ut for et par år siden kommer i år også. Trodde de var 2-årige, men disse er ihvertfall 3-årige tydeligvis :-)
Mine vanlige hagejordbærplanter ble spist i natt -- alle sammen. Måtte jo flire også, rådyr er søte, men litt slemme innimellom.

Olea sa...

nå gleder jeg meg enda mere til våren. så mange flotte blomster! jeg planta litt ifjord og skal plante mere i år vet jeg :) blir så innspirert av å se så mange flotte blomster og planter!