fredag 3. juni 2011

Sandkasse får nytt liv

Endelig er sommeren kommet hit til Nøtterøy - det er deilig! De siste to dagene har jeg benyttet til å jobbe i hage og drivhus. I urnene på trappa har den første blomsten av georginene kommet ut


og en ny knopp er i ferd med å vise sin skjønnhet. Det forundrer meg at disse små knoppene kan springe ut til noe flotte store kunstverk - hvor har de klart å skjule det?




Endelig kunne resten av sommerblomster og annet jeg har sådd flyttes ut uten fare for at de stopper helt opp og dukene over pallekarmene har endelig kommet av.  En kasse er fylt med månedsjordbær (selvsådd i fjor) og urter - kruspersille, gressløk, dill og timian.

 Kasse to har bønner (disse har ikke hatt det godt med forholdsvis kalde netter, men de har overlevd og kommer med nye skudd nedenfra. I morgen skal de bindes opp, for dette er bønneplanter som blir 2 meter høye. Gulrøtter har spirt og løkene begynner og bli ganske så høy. Den har heller ikke likt seg under dekke, og har dermed litt krøllete blader.



Mer bønner, salat, reddik (de første er høstet) og ruccola har fått plass i den tredje karmen...


mens den siste karmen er fylt opp med 2 squarsplanter. Disse stoppet også litt opp da de kom ut, men har overlevd under dekket og har de siste 2-3 dagene begynt å vokse igjen. 


SÅ var det sandkassa da. Da eldstemann som nå straks er 12 var liten laget vi en sandkasse. Når min mann lager noe pleier det ikke å gå i stykker med det første, så også med denne. Nå var imidlertid tiden inne til å fjerne kassa, da minstemann på 5 ikke lenger gidder å sitte der.

Da sandkassa var grad opp - SÅ JEG DET - den måtte jo bare bli til et nytt bed.... Gårdsplassen vår er ganske lang og vi har nå delt av mellom gjesteparkeringen og resten av gårdsplassen - med en sandkasse - som ble smalet inn og nå fungerer som blomsterkasse. De tre blå klokkene ble kjøpt idag sammen med god gødslet blomsterjord. Resten som ble plantet der er sommerblomster som jeg har sådd pluss noen deler av en bladliljer. Det er godt når plantene er så store at man bare kan ta en liten del og så synes det ikke.



Det er også så smått begynt å blomstre i hagen. Noen få akeleier har jeg - fra førsådd for mange år siden. Jeg har i grunnen vært litt lei dem, men nå synes jeg de er så nydelige. Her en i lilla...


.... og en rosa utgave.


Da vi kjøpte hus for 20 år siden var den en ganske stor rododendron på tomta, men ikke større enn at jeg fikk fjernet alle gamle avblomstrede blomster - det er ikke mulig lenger så de får være der, men det setter ikke noe stopper for denne flotte planta - som er et syn når den står i full blomst. Foreløpig er det bare deler av den som blomstrer, men med varmen vi har hatt idag er det nok ikke mange dagene igjen.


Noen gjester suser også rundt i rododendronblomstene.



...egentlig ganske så flotte...


... der de sitter inne i de nydusjede blomstene.


En iris har også gledet meg i mange år. Jeg er så glad i blå blomster og denne er helt nydelig.


Takk for at du tok en titt i min hage - håper du kommer snart tilbake. Det er jo ikke godt å vite hva innlegget handler om da - her er det jo variasjon ;-)

3 kommentarer:

Sivic sa...

Kjempefine bilder fra hagen din!!!
Kjempekoselig å få ta en titt : )

Mia sa...

Så fina lådor du har i köksträdgården, grönsakerna tar sig nog fort upp igen och snart kan du inte minnas hur krøllete de var En blomsterkasse av sandlådan var också smart. Gillar såna lådor, de håller jorden på plats :)

UlrikaT sa...

Åhh, så masse fine blomster du har!
Klem/
Ulrika