fredag 19. august 2011

Det blomstrer i hagen

Sommeren er ikke over! I hagen min blomstrer det ennå for fullt, selv om noen av blomstene er ferdige for denne sesongen, så er det ennå mange som akkurat har kommet igang.

Selvplantede (og overvintret fra i fjor) står georginene nå fulle med knopper og endel blomster har sprunget ut.






Løvmund sådd tidlig i våres blomstrer nå nydelig i potter. Tidligere har jeg hatt dem i bedet, men i krukkene synes jeg de ble ennå finere.



 
Solsikkene (som ble til ved å spyle terrassen etter vinterens fulglemating) er nydelige der de står i blomst. Denne tror jeg at jeg skal forsøke å ta frø fra for det var en flott høyde (ca 1 meter).


Blåklokke i plen..... (jada det er lenge siden det ble klippet akkura der) er nydelig og sart og veldig vanskelig å komme nær nok til å få tatt bilde av - men jeg har nå gjort et forsøk.



Klematisen har i år fått lov til å slynge seg innimellom bladliljen - da huset males for tiden ;)



 
Tilslutt er det engletrompeten jeg nevnte her for noen dager siden - den er - NYDELIG. Jeg er egentlig ganske stolt, da denne ble kjøpt som stikling (ca 30 cm høy) i våres. Nå er den ca 1.5 meter høy og har mange blomsterknopper. En av knoppene har nå sprukket og den er bare VAKKER - NYT!

 





Ennå har en av trompetene jeg kjøpte i våres ikke kommet i blomst. Den er enkel rosa og har mange knopper. Den er imidlertid den minste av plantene og har ikke strukket seg mer enn til en halv meter. Jeg håper den rekker å blomstre før høsten kommer, ellers får den vel en liten runde i drivhuset slik at jeg kan nyte også den.

Jeg er kjempefornøyd med de tre nye trompetene min -tenk alle har knopper :) Håper jeg klarer å overvintre dem frem til neste sommer - da blir de ennå større og flottere :)

7 kommentarer:

Trine sa...

Så gøy at du har fått dem så fint til :-) Morsomt å se at "barna" mine har det godt i sine nye hjem ,-)

Roser og Patina sa...

oj! For en nydelig blomst! Må være den vakreste engletrompeten jeg har sett:))

sisla sa...

Åhh guri land for noen fine farger du har ute i hagen din, nå er jeg skikkelig misunnelig. Jeg her ikke grønne fingre i det hele tatt. Engletrompeten er skikkelig nydelig.
Ha en fin helg Line ;-)

Anne sa...

Så vakre blomster! Skulle ønske jeg bodde nærmere så jeg kunne beundret dem IRL :-)

Ha en fortsatt herlig helg og kos deg med den vakre hagen :-)

Klem

Marianne/skorpionen sa...

For noen fantastiske bilder av noen nydelige blomster!!

Turid sa...

Vakkert.

UlrikaT sa...

Nydelige blomster du har!