fredag 31. mai 2013

Tanker - søk - løsninger

Jeg tenker, leter, tenker, søker, leter, tenker og søker i forbindelse med oppussingen som vi holder på med på torpet vårt i Sverige. Siden jeg ønsker å beholde mest mulig at den opprinnelige sjarmen, gjelder det å finne litt andre løsninger enn hva man bruker når man bygger nytt.

En selvfølge er jo å bruke det som allerede er der! Ta vare på lister, gamle dørvridere osv. I forbindelse med oppussingen av kjøkkenet som nå pågår forsøker jeg også å tenke litt annerledes. Kjøkkeninnredningen er som jeg tidligere har fortalt kjøpt på Finn.no, og har en enkelt ramme slik mange kjøkkendører var på tiden da torpet ble bygget i slutten av 1800-tallet. Helt likt blir det dog ikke, men det blir en grei løsning for en billig penge.

Nå når første del av innredningen er på plass og fargen på innredningen er valgt, er det kjøkkenbenker som har opptatt meg. Hvordan skal vi ha dem? Jeg har ikke lyst på plastbelagte benkeplater, og heltre laminerte plater synes jeg blir litt for "pent". I tillegg blir den lengste benken på over 4 meter, og det er vanskelig å få til uten skjøter (hvis det ikke skal koste en formue). Jeg har derfor landet på en røffere løsning. Løsningen kom jeg på da jeg var på byggevare-butikken i Sverige. Vi skal bruke gulvbord! På den måten vil vi få et litt røft uttrykk som jeg tror vil passe veldig godt til torpet.

Problemet ble så hva jeg skulle behandle det med? Olje, beis, lakk... ja hvilket uttrykk ønsker jeg.

I påskeferien fant jeg et gammelt fat (ca 0.8 x 1.30 m), og da var tankene i gang igjen. Dette MÅTTE jeg jo bare bruke til noe. Siden det er så stort brukes det jo ikke akkurat til servering... Jeg har landet på at jeg skal gjøre om fatet til et avlasningsbord/øy som skal stå midt i vårt nye torpkjøkken. Hvorfor drar jeg frem dette fatet, når jeg egentlig snakket om benkeplaten? Jo, der er jo løsningen på hvilket uttrykk jeg ønsker - gammelt! Dermed var det et nytt problem som dukket opp. Hvordan skal jeg få et nytt furugulv til å ligne på gammelt treverk?

I dag fant jeg løsningen - helt genial! Eddik, stålull og te. Løsningen fant jeg i denne bloggen: http://thefriendlyhome.blogspot.no/2012/07/how-to-oxidize-wood.html

Lag en blanding av eddik og stålull og lat dette stå så det oksiderer, lag en te-blanding og smør dette på treverket før du så smører på det eddik/stålull væsken.

 
 
.. og vips i løpet av få minutter etter at blandingen er påført, vil du få et resultatet som vil bli noe alla dette. Akkurat hva jeg ønsket meg!


Etter te, eddik/stålullbehandlingen må treet vokses eller lakkes. Der har jeg ennå ikke landet på hva jeg skal gjøre...

Ønsker alle en strålende helg!

1 kommentar:

Anonym sa...

Hei!
Forsøkte å følge linken på oppskriften, men den er ikke lengre i bruk. Bruker du vanlig stålull med såpe? Og hvor sterk eddik? Hvor mye eddik og hvor mye stålull?

Mvh Yngvil